Voor het eerst Vliegen en Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Sarah, Erwin, Colin en Julian Aleman - WaarBenJij.nu Voor het eerst Vliegen en Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Sarah, Erwin, Colin en Julian Aleman - WaarBenJij.nu

Voor het eerst Vliegen en Beijing

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Sarah, Erwin, Colin en Julian

21 Mei 2014 | China, Peking

Voor het eerst Vliegen en Beijing
Vrijdag 16 mei

Waar: Zhengzhou weer: Warm en bewolkt circa 25 graden
Het duurt even voor ik dit verslag kon plaatsen, het internet is hier drama.

Vandaag gaan we het paspoort van Julian ophalen en zodra we die hebben gaan we naar het vliegveld. Maar eerst het paspoort. We kunnen eerst nog even op ons gemak ontbijten, de koffers staan al klaar voor vertrek dus we kunnen rustig aan doen. Toch wel spannend zo’n dag, het is de eerste keer dat Julian gaat vliegen dus hoe zou hij gaan reageren. Bij het ontbijt blijkt dat er nog iets mis is met één van de stukken die door de notaris is gemaakt, er moet nog wat worden aangepast. Toa Qi gaat als een razende roelof heen en weer om dit in orde te maken. We vertrekken rond 10 uur dus zoveel tijd is er ook weer niet. Maar zo als de hele week wordt dit ook weer goed geregeld en krijgen we de stukken op tijd terug. We gaan eerst nog even naar de kamers en daar wachten we op de mannen die onze koffers op komen halen. Rond 10 uur vertrekken we naar de receptie om uit te checken. Eenmaal uitgecheckt, was nog een hele tour was want de rekening klopte niet helemaal er was iets met een handdoek, zijn we op pad gegaan naar de provincie politie. Bij de provincie politiekrijgen de kids hun eigen paspoort waar we laten bij de Nederlandse ambassade een visum op gaan krijgen. Zelf hoeven we niet naar binnen, Tao Qi gaat de paspoorten ophalen. Het duurt erg lang en naar later blijkt moesten de paspoorten nog gemaakt worden, een hele toer maar uiteindelijk hebben we de paspoorten. Op naar het vliegveld dus. Na het inchecken nog een paar laatste foto’s met elkaar en dan gebeurt het onvermijdelijke wat we van andere al hadden gehoord. Tao Qi wordt erg emotioneel en wordt aangesproken door een zeer net geklede dame die aan haar vroeg of dit haar kinderen waren. Raar moment was dat.

Eenmaal voorbij de douane hebben we nog een hapje gegeven voordat we uiteindelijk in het vliegtuig zijn gestapt voor een vlucht van circa 1,5 uur. Toch wel spannend om met die 2 kleine in het vliegtuig te stappen. Uiteindelijk gaat het super goed en Julian valt na een kwartier in slaap en wordt vlak voor de landing wakker, beter kan je het niet hebben. Hij wilde alleen niet naast de man zitten die naast hem zat, dus Saar het Julian de hele tijd op schoot. Eenmaal aangekomen ging alles zeer voorspoedig en waren we snel buiten. Toen we buiten kwamen merkte dat het in Beijing nog een stuk warmer was dan in Zhengzhou.

Beijing
Vrijdag 16 mei t/m maandag 19 mei
Waar: Beijing weer: circa 30 graden en semi bewolkt

Nadat we in ons taxibusje met parket en leren stoelen zijn gestapt gaan we op weg naar ons hotel, het “Inner Mongolian grand Hotel”. We zijn rond 17:00 in het busje gestapt en kwamen rond 19:30 aan in het hotel. Wat normaal een ritje van rond de 3 kwartier is duurde nu ruim 2 uur. Als avondeten hebben we maar een beetje van de Mcd gegeten, we hadden geen zin meer om in een restaurant te gaan eten. Samen met Marcel en Tom zijn we naar de Mcdonalds gelopen om daar wat af te halen. Er zijn aanwijsplaatjes bij de Mac maar het is toch handig dat Tom erbij is want die spreekt best een aardig woordje Chinees. Het leuke is dat ik nu ook ham- en cheeseburgers kan bestellen, en dat klinkt echt grappig. Probeer het maar eens uit op een vertaalwebsite.
Zaterdag hebben we niet zo heel veel gedaan, we zijn met de hele groep naar de belangrijkste winkelstraat gegaan, 20 minuutjes lopen in aangenaam weer. Waar ik in de ochtend achter was gekomen is dat ik de rugzak van Colin onder mijn stoel in het vliegtuig heb laten liggen. Tom heeft voor me geregeld dat ik samen met Chris (Onze Chinese begeleider en regelneef) mee naar het vliegveld kan om het derde stel op te halen die uit een andere provincie komen. Ik hoop natuurlijk dat ik de rugzak kan vinden, de oude knuffel van Sarah zit erin (+/- 38 jaar oud) en nog wat andere speelgoedjes. OP het vliegveld aangekomen zijn we gelijk naar de Lost en found gelopen en ja hoor ze hadden de rugzak gevonden. Pffffff ik mag weer thuis komen. Op de terugweg hebben we er een behoorlijk poosje over gedaan maar gelukkig iets sneller dan de vorige keer. In de avond zijn we met 4 gezinnen en begeleiding uit eten geweest en dat was een gezellige drukte.
Zondag hebben we het ook rustig aan gedaan, weer even naar de winkelstraat om wat speelgoed te kopen en een deodorant. Een deo vinden van het een welbekend merk is hier vrij lastig, het blijkt dat Chinezen geen deo gebruiken omdat zie niet bij hun oksels zweten met via het hoofd. Toen ik het aan een lieftallige dame vroeg begon zij maar ook de rest te giechelen. Wat blijkt ze vinden ons maar stinken met die deodorant. Na de zoektocht hebben we lekker gegeten bij de, ja de ………….. Japanner. In het warenhuis waar de Japanner zit zitten nog een paar restaurantjes, namelijk een slordige 50 stuks, dat is voor als je graag een keuze wil maken. In de avond zijn we weer met de groep uit eten geweest, alleen was Colin niet lekker. Hij at niks en vlak voordat we naar huis liepen kotste Colin de vloer flink onder. Colin heeft het best zwaar en eet en slaapt niet altijd goed en hij moet nu ook de aandacht delen met Julian. Gelukkig gaan ze nog steeds super met elkaar om als echte broers. Lekker spelen en elkaar te eten geven maar ook knuffelen en af en toe ook een beetje ruzie maken en elkaar verklikken. Met Julian gaat het gewoon goed, al wil hij voornamelijk bij Mamma zijn en Pappa moet nog maar even wachten, af en toe mag het wel en komen er hele mooie glimlachen tevoorschijn.
Maandag hebben we het ook rustig aangedaan, eerst nog even naar het ministerie van buitenlandse zaken van China om daar nog wat formulieren in te vullen. Hier gaat het anders dan in Nederland en doen ze papierwerk gewoon snel, dinsdag kunnen de stukken weer opgehaald worden. De rest van de dag hebben we niet veel gedaan buiten een bezoek aan de supermarkt en een beetje voetballen op de gang van het hotel. In de avond gaan we voor het eten nog even op de foto met alle gezinnen, er vertrekt er dinsdag weer eentje naar Nederland dus ook nog even gezellig uit eten.
Dinsdag gaan we naar de Lamatempels en woensdag naar de Great Wall of China, we hebben dus leuke dingen in het vooruitzicht. Nogmaals bedankt voor jullie reacties, fijn om ze te lezen.

• 21 Mei 2014 - 17:08

Piet Assenberg:

Geweldig dat alles naar wens verloopt en Tineke en ik feliciteren jullie van harte me de nieuwe aanwinst in jullie gezin.

• 21 Mei 2014 - 21:10

Milena:

Weer een hele reis hebben jullie gemaakt, en idd heb je altijd de kriebels als je met twee kleintjes in het vliegtuig stapt....gaan ze slapen, kruipen, huilen....en achteraf valt dan weer 100% mee.
    Wat leuk om te lezen dat Mama zo geliefd is, tja ....als er geen mama's waren op deze planeet...hihi.
    Jullie gaan toch niet de hele Great Wall aflopen? Renso en Wessel kennen hem alleen van de wereldbol. Ja mama, zeggen ze dan, dat is een nog eens een lange muur. Veel plezier de komende dagen met elkaar en geniet van alle uitstapjes...(best een klein beetje jaloers hoor!)
    Doeiiiiii Mileen

• 21 Mei 2014 - 21:34

Michel, Wendy, Yu-lin En Yongjin:

Zo herkenbaar allemaal.........En wat een fantastische vrouw hè Tao Qi. Zij heeft ons bij onze eerste reis ook op sleeptouw genomen. Regelen kan ze wel hi hi hi.
    Het blijft echt fijn om te lezen dat het allemaal zo goed gaat. Dat is toch super.
    Dan kun je ook echt genieten. Fijn hoor.
    Nog veel plezier en volop sfeer snuiven. Volgende week deze tijd zijn jullie alweer thuis!
    Willen jullie de groeten doen aan Chris van ons?

Lieve groet van ons vier

• 21 Mei 2014 - 22:16

Marjo:

Ook voor mij veel herkenbare dingen bij het lezen van jullie verslagen; ik herinner mij Zhengzhou als een ontzettend grote grijze massa. Je zou denken dat ze onderhand wel wat westerse mensen gewend zijn; er komt tegenwoordig heel wat bezoek in vergelijking met 1990 toen ik er was. Het blijft vreemd om een toeristische attractie te zijn; vond het ook best indringend als een man of 10 rondom je zitten te kijken hoe je met stokjes eet op ongeveer 1 meter afstand (of minder...)

Wat leuk zo'n grote en kleine kereltje! Zo te zien kunnen ze het prima met elkaar vinden. Ze lijken al heel vertrouwd in elkaars gezelschap.

De muur is een hele klim maar wel erg indrukwekkend. Geniet nog van jullie vakantie daar als gezin.